Totaal aantal pageviews

zondag 28 oktober 2012

Kunnen jongvolwassenen inspireren?

Sinds een paar weken staan de kerkdiensten van de Protestantse Wijkgemeente Zoetermeer-Noord (PWZN) in het teken van “Verhalen die bakens verzetten”. Welke inspiratiebronnen spreken ons aan? Zijn dat (alleen) Bijbelse figuren of is er meer dat ons inspireert?

Als mens en als Diaken voor het Jongvolwassenenwerk binnen deze Wijkgemeente heb ik mij ook die vragen gesteld. Ten eerste word ik geïnspireerd door mijn lieve en sterke moeder die mij een liefdevol geloof heeft meegegeven; die staat voor haar principes en idealen. Mijn lieve en bijzondere broer; alleen al door zijn aanwezigheid leert hij mij alles wat er te leren valt over naastenliefde en verdraagzaamheid.

Verder laat ik mij graag inspireren door mooie muziek, door geschiedenis, door mensen als Nick Vujicic (www.lifewithoutlimbs.org),Martin Luther King, Franciscus van Assisi, William Wilberforce en vele anderen.

Een paar weken geleden woonde ik een inspiratiedag bij van Diakenen in de Gereformeerde kerk. Ik was daar op uitnodiging. Het deed mij beseffen dat er ten eerste zoveel meer dingen zijn die de verschillende kerken (zouden moeten) binden, dan dat ze van elkaar verschillen. Belangrijker nog: ik besefte opnieuw dat “kerk-zijn” geen kwestie is van “jong en oud”. Het is een kwestie van: “jong met oud”. Ook dat is inspiratie!

Onlangs zijn we, binnen de PWZN, gestart met de 18+kring. Een gesprekskring voor jongvolwassenen tussen 18 en 25 jaar. Ik was erbij! Wat een inspiratie! Jonge mensen die aan het begin staan van de opbouw van het “volwassen leven”, die zeer bepalende keuzes moeten maken, die (meestal) een uitgesproken mening hebben over de meest uiteenlopende onderwerpen maar ook kwetsbaar durven zijn.

Het deed mij denken aan de betekenis van mijn ambt als Diaken voor Jongvolwassenenwerk. Een jongere wordt een jongvolwassene. Sommige jongeren worden door hun levensloop al “jong volwassen”, anderen blijven misschien nog wel een tijdje “jong(ere)”. En waarom ook niet? Ieder mens is uniek en heeft het recht om zichzelf te kunnen zijn.

“Diaconaat is een roeping, een opdracht voor de kerk en voor ieder gemeentelid. Diakenen zijn de aanvoerders van het diaconale werk. Diaconaat kun je zien als het maatschappelijk werk van de kerk. Diakenen staan naast mensen die in de problemen zitten. Binnen of buiten de kerk”.

Wat een voorrecht om Diaken voor jongvolwassenen te mogen en te kunnen zijn!

Website PWZN:

www.pgzoetermeer.nl/noord

Facebook:

www.facebook.com/ProtestantseWijkgemeenteZoetermeernoord

Twitter:

https://twitter.com/PWZN

YouTube:

http://www.youtube.com/PWZNZoetermeer

Geen opmerkingen:

Een reactie posten